sábado, 15 de diciembre de 2012

METODOLOGIA DIDÀCTICA

METODOLOGIA DIDÀCTICA.
Una visió comunicativa del procés educatiu posa de manifest la conveniència de contemplar un principi d'acció metodològica capaç de crear ambients que afavorisquen la interacció de professors i alumnes en l'activitat de l'aula. Però una xarxa de relacions comunicatives rica i diversa no hauria d'estar circumscrita només als aspectes més estrictament informatius i formals, sinó integrar també els socioafectius i els de la comunicació més informal que es genera en el grup humà de classe. Aquesta dimensió comunicativa serà essencial per a afavorir un clima estimulant, propici per al desenvolupament dels aprenentatges, i un dels principals factors perquè alumnes i alumnes establisquen vincles positius amb els continguts culturals treballats en l'aula.
Per tot això, el diàleg, el debat i la confrontació d'idees i hipòtesi, haurien de constituir, en cada cas, els eixos de qualsevol plantejament metodològic que es realitze, caracteritzant una forma d'entendre els processos d'ensenyament d'acord amb la manera en què un individu és capaç d’aprendre i assimilar nous coneixements i informacions.
Aquesta orientació metodològica afavoreix la consecució d'aprenentatges, en considerar en cada moment les idees i concepcions amb les quals cada persona s'enfronta a un nou coneixement o problema de la realitat. Es facilita així que l'alumne siga capaç d'establir relacions entre els coneixements i experiències que ja posseeix i la nova informació que necessita.
Convindria, per tant, una metodologia que, partint de la que els alumnes i les alumnes coneixen i pensen respecte a qualsevol aspecte de la realitat, siguen capaços de connectar amb els seus interessos i necessitats, amb la seua peculiar forma de vore el món, i els proporcione, de forma atractiva, una finalitat i utilitat clara per a aplicar els nous aprenentatges que desenvolupen. Es tracta, en suma, d'adoptar una metodologia que posseïsca un sentit clar per als alumnes i professors, al mateix temps que promoga el seu desenvolupament conceptual, procedimental i actitudinal. Per aquest motiu, seria interessant contemplar una dualitat de finalitats: d'una banda la de les intencions o capacitats que l'equip docent desitja promoure en els seus alumnes i alumnes i, per un altre, les que es desprenen directament de la pròpia activitat que es realitza, les quals han de ser clares i compartides pels alumnes: resoldre un problema, satisfer una necessitat o interès, afrontar una situació nova, tractar un conflicte, realitzar una investigació, comprendre la realitat, entendre nous fenòmens o escometre un projecte de treball.
Els aspectes anteriors constitueixen un bon recurs per a assegurar un nivell adequat de motivació. Aprendre és, en bona mesura, modificar els esquemes de pensament i actuació de que disposem, per a comprendre millor la realitat i intervindre en ella. Aquest procés, que a l'escola va de la consideració del pensament quotidià fins a la formulació organitzada   del coneixement científic acumulat per la nostra cultura, ha de plantejar-se metodològicament, entenent que entre l'un i l'altre hi ha diversos nivells de formulació.
És per això que es procurarà que l'ensenyament siga realista, comprensiu i significatiu alhora que funcional, emancipatori, individualitzat i no discriminatori.
Realista, considerant els nivells de partida dels alumnes i les seues possibilitats, tant en allò que fa referència als seus aprenentatges conceptuals com al seu nivell de desenvolupament i habilitat motriu. Intentarem que les activitats realitzades s'ajusten a les possibilitats reals dels alumnes.
Comprensiu i significatiu, afavorint, front a l'aprenentatge memorìstic, el significatiu, relacionant els continguts conceptuals amb l'activitat motriu realitzada a classe i amb l’activitat professional a desenvolupar en el futur.
Funcional, en desenvolupar la capacitat d'utilitzar i aplicar els coneixements i destreses adquirits en diferents contextos i situacions.
Emancipatori, perquè hem de procurar la realització d'activitats poc directives, propiciant el treball autònom i l'exercici de la pròpia responsabilitat.
Individualitzat, atenent, en allò que siga possible, a la diversitat d'interessos i motivacions de l'alumne.
No discriminatori, en afavorir la igualtat d'oportunitats amb independència de les diferències que es donen entre els alumnes.
Abans de tota acció pràctica es realitza una exposició teòrica sobre tot allò que es farà posteriorment, prioritzant la resolució de problemes per part de l'alumne front a l'ensenyament guiat.
Acció i reflexió han d'anar juntes, afavorint l'activitat física, l'experimentació i la vivència dels continguts.
S'aplicaran estratègies d'aprenentatge que siguen adequades al tipus d'activitat física, afavorint en tots els casos el treball autònom i cooperatiu. La funció del professor se centrarà més en la organització dels espais, els temps, els materials i en l'organització sistemàtica del procés d'ensenyament-aprenentatge, donant suport als alumnes en tot allò que necessiten.