lunes, 10 de diciembre de 2012

OBJECTIUS DE LA PART CORRESPONENT A NATACIÓ DEL MÒDUL D'ACTIVITATS FÍSIQUES INDIVIDUALS

CICLE FORMATIU D’ANIMACIÓ D’ACTIVITATS FÍSIC ESPORTIVES.

  MÒDUL D’ACTIVITATS FÍSIC ESPORTIVES INDIVIDUALS: NATACIÓ 
 CURS 2012-2013

1. OBJECTIUS GENERALS:

  Programar activitats físiques i esportives individuals adequades a les característiques i necessitats d'un grup d'usuaris a partir de la programació general i de les característiques de les persones o grups de persones a què van dirigides.

  Garantir la disponibilitat i supervisar la posada la punt d'instal•lacions i mitjans, assegurant la seua idoneïtat, seguretat i, si és procedent, els valors correctes dels paràmetres d'ús.

  Organitzar, dirigir, i dinamitzar sessions d'activitats físic-esportives individuals utilitzant la metodologia d'animació i recreació més adequada, en funció de totes les variables que concorreguem al grup a què van dirigides.

  Ensenyar activitats físiques i esportives individuals utilitzant la metodologia més adequada.

  Aplicar els primers auxilis a malalts i/o accidentats i coordinar el trasllat en cas necessari.

  Realitzar progressions bàsiques de tècniques de progressió en esport d’hivern.

  2. OBJECTIUS MÍNIMS

 • Conèixer els elements teòrics que sustenten la natació: familiarització, flotació, respiració, propulsió i salts.

 • Sortir-se’n bé en els diferents estils de natació: crol, braça, esquena i papallona.

 • Conèixer i aplicar els diferents mètodes d'ensenyança de la natació en funció de les persones a què hi vaja dirigit.

 • Conèixer i utilitzar tècniques de dinamització i animació al medi aquàtic.

 • Planificar i realitzar tasques dirigides a la millora de la condició física a través del medi aquàtic.

 • Conèixer i saber treballar en tot tipus de piscines.

 • Conèixer els equipaments bàsics en que va a desenvolupar-se el nostre treball: instal•lacions, equips, materials.

 • Saber dinamitzar un grup de persones de diferents edats i condicions, des dels xiquets fins als ancians, passant per adults joves, discapacitats físics o psíquics, etc.

 • Conèixer les regles bàsiques dels esports aquàtics.

  3. OBJECTIUS PROCEDIMENTALS:

  Anàlisi de les habilitats bàsiques aquàtiques.

  Selecció de jocs i exercicis de familiarització.

  Selecció de jocs i exercicis de flotació.

  Selecció de jocs i exercicis de respiració.

  Selecció de jocs i exercicis de propulsió bàsica.

  Taxonomia dels distints jocs i exercicis relacionats amb la familiarització, flotació, respiració i la propulsió bàsica.

  Anàlisi de les aptituds dels participants, quines habilitats bàsiques aquàtiques coneixen, quin és el seu nivell inicial.

  Anàlisi de les necessitats i interessos dels participants respecte a l'adaptació al medi aquàtic.

  Adequació dels jocs i exercicis d'adaptació al medi aquàtic, a les possibilitats i limitacions dels participants.

  Elaboració de programacions d'aprenentatge-animació de l'adaptació al medi aquàtic.

  Anàlisi de les respostes motrius dels alumnes.

  Confecció de les tasques que canalitzen la consecució dels objectius.

  Adopció d'actituds i estils didàctics propis de l'animació i iniciació a l'adaptació al medi aquàtic.

  4. CONTINGUTS:

1. La natació.

o Beneficis de la pràctica d’activitats aquàtiques.
o Característiques del medi aquàtic.
o Els estils de natació.
o La piscina. Tipus.
o La competició. Normes bàsiques.

2. La familiarització amb el medi aquàtic. 
o Importància de la pèrdua de la por a l'aigua.
o Habilitats bàsiques al medi aquàtic.
o Materials d’utilització en piscines.

  3. La flotació.
 o Flotabilitat.
 o Capacitat de flotació.
 o Importància de la flotació.

  4. La respiració. 
 o Característiques de la respiració en natació.
 o El ritme respiratori aquàtic.

  5. La propulsió bàsica. 
o Característiques generals de la propulsió.
o Habilitats bàsiques de la propulsió.

  6. L'estil crol 
o Característiques generals, descripció teòrica.
o El treball de braços
o El treball de cames
o Coordinació de l'estil complet i la respiració .
o Defectes més comuns i correccions.

  7. L'estil esquena 
o Aproximació i descripció teòrica
 o El treball de braços
 o El treball de cames
 o Coordinació de l'estil complet i la respiració
 o Defectes més comuns i correccions.

  8. L'estil braça 
o Descripció teòrica
 o El treball de braços
 o El treball de cames
 o Coordinació de l'estil complet i la respiració
 o Defectes més comuns i correccions.

  9. L'estil palometa 
o Descripció teòrica
 o El treball de braços
 o El treball de cames
 o Coordinació de l'estil complet i la respiració
 o Defectes més comuns i correccions.

 10. Salts, girs i eixides.
o Presentació global
o Progressió i coordinació.
o Execució pràctica

11. Pràctiques didàctiques específiques.
o Adequació i implementació de models de sessions convencionals en l'adaptació al medi aquàtic.
o Tests de valoració específics.

  12. Metodologia específica.
o Etapes d'aprenentatge.
o Evolució del desenvolupament humà i la seua relació amb la natació.
o Característiques específiques de l'ensenyament de la natació.
o Els estils d’ensenyament-aprenentatge. Aplicació a les activitats aquàtiques.
o Exercicis d’assimilació tècnica.
o Ajudes didàctiques a les activitats aquàtiques.

  13. L’ensenyament de la natació en educació infantil.
o Objectius generals de l’educació infantil al medi aquàtic.
o Continguts. o Sistemes d’ensenyament.

  14. L’ensenyament de la natació en educació primària.
 o Objectius generals de l’educació infantil al medi aquàtic.
o Continguts.
o Sistemes d’ensenyament.

  15. L’ensenyament de la natació en adults i en la tercera edat.
 o Objectius generals de l’educació infantil al medi aquàtic.
o Continguts. o Sistemes d’ensenyament.

  16. La natació en poblacions especials: discapacitats físics i psíquics.
 o Objectius
o Continguts
o Sistemes d’ensenyament.
o Activitats específiques.

  17. L’animació en el medi aquàtic. Activitats aquàtiques recreatives.
 o Objectius.
o El joc aquàtic.
o Materials recreatius.
o Organització d’activitats aquàtiques recreatives.
o La sessió d’animació aquàtica.

  5. ACTIVITATS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE:
  Familiarització aquàtica. o Presentació global de la familiarització.
 o Execució pràctica de jocs de familiarització.
 o Execució pràctica d'exercicis de familiarització.
 o Confecció de fitxers de jocs i exercicis.

  Flotació aquàtica.
 o Presentació global de la flotació.
 o Execució pràctica de jocs de flotació.
 o Execució pràctica d'exercicis de flotació.
 o Confecció dels fitxers de jocs i exercicis.

  Respiració aquàtica.
 o Presentació global de la respiració.
 o Execució pràctica de jocs de respiració.
 o Execució pràctica d'exercicis de respiració.
 o Confecció de fitxers de jocs i exercicis.

  Propulsió bàsica.
 o Presentació global de la propulsió bàsica.
 o Execució pràctica de jocs de propulsió bàsica.
 o Execució pràctica d'exercicis de propulsió bàsica.
 o Confecció de fitxers de jocs i exercicis.

  L'estil crol o Aproximació i descripció teòrica.
 o Progressió al treball de braços
 o Progressió al treball de cames
 o Progressió a la coordinació de l'estil complet i la respiració .
 o Defectes més comuns i correccions.
 o Elaboració d'una fitxa d'avaluació o Identificació d'errors per grups de treball, per mitjà de la fitxa d'avaluació

  L'estil esquena
 o Aproximació i descripció teòrica
 o Progressió al treball de braços
 o Progressió a treball de cames
 o Progressió a la coordinació de l'estil complet i la respiració
 o Defectes més comuns i correccions.
 o Elaboració d'una fitxa d'avaluació
 o Identificació d'errors per grups de treball, per mitjà de la fitxa d'avaluació

  L'estil braça
 o Aproximació i descripció teòrica
 o Progressió al treball de braços
 o Progressió a treball de cames
 o Progressió a la coordinació de l'estil complet i la respiració
 o Defectes més comuns i correccions.
 o Elaboració d'una fitxa d'avaluació
 o Identificació d'errors per grups de treball, per mitjà de la fitxa d'avaluació

  L'estil palometa
 o Aproximació i descripció teòrica
 o Progressió al treball de braços
 o Progressió a treball de cames
 o Progressió a la coordinació de l'estil complet i la respiració
 o Defectes més comuns i correccions.
 o Elaboració d'una fitxa d'avaluació. o Identificació d'errors per grups de treball, per mitjà de la fitxa d'avaluació

  Salts, girs i eixides.
 o Presentació global
 o Progressió i coordinació.
 o Execució pràctica
 o Pràctiques didàctiques específiques.
 o Adequació i implementació de models de sessions convencionals en l'adaptació al medi aquàtic.
 o Tests de valoració específics.

  La natació en poblacions especials: nadons, ancians i disminuïts físics o psíquics
 o Activitats i progressió de natació per a nadons
 o Natació pre-escolar. Exercicis progressius
 o Activitats i progressió de natació escolar
 o Activitat aquàtica per a adults
 o Activitat aquàtica per a persones majors
 o Natació terapèutica o Activitat aquàtica per a discapacitats o Matronatació

  Pràctiques didàctiques de recreació.
 o Presentació global de les activitats d’animació i recreació.
 o Confecció de fitxers de jocs i exercicis.
 o L’aquagym.
 o L’aeròbic aquàtic.
 o Altres jocs aquàtics .Activitats aquàtiques diverses
 o Sessions de recreació aquàtica.
 o La recreació aquàtica a la mar.
 o La recreació aquàtica en rius i embassaments
 o Els parcs aquàtics

No hay comentarios: